W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej

Czy jesteś pewien, że odpowiednio zadbałeś o przywództwo w firmie? Poznaj historię firmy, którą przed plajtą uratowało wyjątkowe podejście do pracowników

Wyobraź sobie znaną z rankingów firmę, która traci połowę swojej wartości, a poziom zaangażowania jej pracowników uważa się za najniższy, jaki kiedykolwiek odnotowano w firmach z listy Fortune 500. Spisałbyś ją od razu na straty czy byś ją uratował? A jeśli to drugie – jak byś tego dokonał? Choć drugi scenariusz brzmi mało realistycznie, Dougowi Conantowi – prezesowi firmy produkującej słynne zupy Campbell’s – udało się go zrealizować.

Jak zwiększył przychody upadającej organizacji i sprawił, że na nowo rozkwitła? Wykorzystał wiedzę o tym, jak stosunek liderów do podwładnych wpływa na ich zachowania i zaangażowanie. Okazuje się, że pracownicy, którzy czują się szanowani przez szefów, wykazują m.in. o:

89%
lepsze zadowolenie i satysfakcję,

92%
większą koncentrację i zdolność ustalania priorytetów,

55%
większe zaangażowanie.

Doug wiedział, że takie rezultaty szybko można przekuć w realne zyski. Swoją tajną bronią uczynił tzw. dbałe przywództwo, które pozwoliło mu:

  • zwiększyć efektywność i kreatywność pracowników,
  • wcześniej wykrywać błędy oraz podejmować działania korygujące,
  • ograniczyć wyczerpanie emocjonalne, a przede wszystkim sprawić, że pracownicy czuli się szanowani.

Campbell Soup Company przetrwało dzięki dbałemu przywództwu. Zdaniem Douga każda firma może wiele zyskać dzięki temu podejściu. Wdrożenie dbałego podejścia nie jest bardzo trudne, ale nie może się opierać na przypadkowych i spontanicznych działaniach uzależnionych od Twojego samopoczucia. Niezależnie od tego, jaką rolę kierowniczą pełnisz w firmie, przede wszystkim musisz pamiętać o 3 kluczowych działaniach. Jakich?

ICAN

Poznaj 3 kroki do dbałego przywództwa

Choć dbałe przywództwo uważa się za coś intuicyjnego lub oczywistego, trudno wprowadzić je do firmy w praktyce. Mając do czynienia z nieustanną gonitwą zadań, projektów, problemów, e‑maili, SMS‑ów oraz kryzysów, niejednokrotnie przestajemy dostrzegać ludzi, którymi kierujemy. Zapominamy o okazywaniu im należytego szacunku i uwagi. Poniższe wskazówki pomogą Ci nadać priorytet dbałemu przywództwu i cieszyć się wynikającymi z tego korzyściami.

Osiągnięcie sukcesu jest możliwe, ale wymaga trzech działań – oto one:

  1. WYZNACZ OCZEKIWANIA

    Określ oczekiwania związane ze stworzeniem kultury w całej firmie lub w Twoim zespole, która będzie charakteryzować się większą niż dotychczas dbałością i szacunkiem. Otwarte sformułowanie oczekiwań i zasad stworzy warunki do prezentowania pożądanych zachowań wśród pracowników i będzie dobrym wstępem do transformacji kulturowej w firmie.

    Jak zrobił to Doug Conant, by uchronić przed klęską Campbell Soup Company?

    OBIETNICA CAMPBELL. Gdy obejmował stery podupadającej firmy, wspólnie z zespołem kierowniczym opracował „Obietnicę Campbell”, która brzmiała: „Campbell ceni ludzi. Ludzie cenią Campbell”. W ten sposób zademonstrował, że na pierwszym miejscu stawia właśnie ludzi. Miało to duże znaczenie ze względu na wcześniejsze masowe zwolnienia w firmie.

    PUBLICZNE ZOBOWIĄZANIE. Doug podjął też 10-punktowe zobowiązanie, w którym określił sposób sprawowania władzy w organizacji. Zobowiązał się m.in. do prawego i honorowego postępowania). Podczas globalnego zjazdu kadry zarządzającej firmy rozpoczął swoją mowę słowami: Będziemy traktować was z szacunkiem i godnością, które nadały ton planowanej reorganizacji i podkreśliły rolę dbałego przywództwa w tym procesie.

  2. OKREŚL PRAKTYKI, KTÓRE WPROWADZĄ TE OCZEKIWANIA W ŻYCIE

    Nawet najpiękniejsze zobowiązania pozostają mrzonką, jeśli nie zostaną wcielone w życie. Jako lider musisz przekształcić oczekiwania w działania zarówno na poziomie codziennych kontaktów z pracownikami, jak i zmian kultury oraz procedur firmy.

    Pamiętaj, że nawet pozornie niewielkie zachowania, takie jak docenianie innych, dziękowanie, dzielenie się zasługą, uważne słuchanie, skromne zadawanie pytań czy uśmiechanie się, mogą przyczynić się do wzrostu efektywności. Cel jest jeden – pracownicy mają się poczuć docenieni i wysłuchani.

    Jak zrobił to Doug Conant, by uchronić przed klęską Campbell Soup Company?

    BUDOWANIE ZAUFANIA. Doug wraz ze współpracownikami zaczął od „budowanie zaufania”. Zachęcał menedżerów do opierania relacji z pracownikami na zaufaniu. Prosił, by doceniali podwładnych i okazywali im szacunek zgodnie z „Obietnicą Campbell”.

    ZADEKLAROWANIE SIĘ. Wprowadził praktykę „zadeklarowania się”, która polegała na informowaniu nowo zatrudnionych podwładnych o tym, jak ich szef będzie kierował, jakie zachowania ceni, co sądzi na temat branży oraz jaki ma styl pracy i komunikacji. Były to drzwi do poznania nowego pracownika, który następnego dnia też musiał się podzielić swoją filozofią życia i pracy. Ta metoda pozwala zwiększyć transparentności i odpowiedzialność.

    PUNKTY KONTAKTU I ZASAD SSRP. Doug zaczął nazywać codzienne interakcje z pracownikami „punktami kontaktu” i opracował czterostopniowy sposób prowadzenia tych interakcji tak, aby okazywać jak największy szacunek i osiągać jak najlepsze wyniki: Słuchaj, Sformułuj, Rozwiń, Pomóż. Najpierw słucha rozmówcy, następnie formułuje, co usłyszał, aby wykazać zrozumienie, następnie korzysta ze swojego doświadczenia, aby pomóc w rozwinięciu działania i wreszcie pyta: „Jak mogę pomóc?”.

  3. MIERZ I WZMACNIAJ ZACHOWANIA, ZA POMOCĄ KTÓRYCH OKAZUJESZ DBAŁOŚĆ

    Aby dbałe przywództwo przyniosło owoce, musisz rozliczać siebie i innych z działań podejmowanych w tym zakresie. W tym celu musisz znaleźć sposoby, jak działania te mierzyć i wzmacniać. Możesz wykorzystać pomysły Douga lub wymyślić coś samodzielnie.

    Jak zrobił to Doug Conant, by uchronić przed klęską Campbell Soup Company?

    COROCZNE BADANIA ORGANIZACJI. Rozmowy okresowe z liderami o tym, jak na co dzień urzeczywistniają oni nowy model przywództwa Campbell. Menedżerów, którzy nie potrafili lub nie chcieli realizować wizji dbałego przywództwa, oddelegowano do innych zadań, a ich stanowiska zajęły osoby do tego zdolne.

    NAGRODA „WPŁYW I SZACUNEK”. Było to najwyższe wyróżnienie przyznawane w Campbell za czasów prezesury Douga. Przyznawano je osobom, które były wzorem promowanych zachowań oraz osiągały wysokie wyniki w pracy.

    OTWARTOŚĆ NA POMYŁKI. Przestrzeganie zasady dbałości o pracowników było bardzo ważne, nie zawsze się to jednak udawało. W takich przypadkach liczyła się reakcja na brak należytej dbałości wobec innych. Jeśli menedżer zachował się nienależycie, liczyła się ich reakcja – punktowane było otwarte przyznanie się do niedbałości i obietnica poprawy.

A Ty jak zadbasz o skuteczność i zaangażowanie swoich pracowników?

Jeśli chcesz budować wygrywającą organizację, którą tworzą zaangażowani i skuteczni ludzie, popracuj nad swoim stylem przywództwa w ramach udziału w Personal Leadership AcademyTM. To jedyny w Polsce program rozwoju skupiony na jednostce lidera. Podczas sesji doskonalisz i uzupełniasz swoje kompetencje na wielu płaszczyznach, aby m.in.:

  • skuteczniej motywować podwładnych do działania,
  • budować swój autorytet i wpływ,
  • umiejętnie łączyć sukcesy zawodowe i osobiste.
Dodatkowo dowiedz się, jakie korzyści networkingowe czekają Cię w ramach Personal Leadership AcademyTM!